Kato Dalam Adat Minangkabau

Kato adalah suatu lafaz yang menghendaki makna.
Makna adalah suatu pengertian yang tidak mempunyai huruf dan suara. 
Rundingan adalah suatu pembicaraan yang menghasilkan suatu maksud.


Kato Terbagi tiga dalam adat
1. Kato muqabilah 
2. Kato bakilah 
3. Kato bahelah 

1. Kato Muqabilah 
Ialah kata-kata dalam adat, yaitu 

Rundiang nan saiyo 
Bana nan saukua 
Bak batang dalam tanah 
Tigo puluh tahun dalam lunau 
Namun tareh mambangun juo 
Bak ibarat bungo pinggan 
Walau pacah basimpang tujuah
Bamusin dalam tanah 
Namun ragi tak namuah hilang 

Artinya : 
Kato ini adalah kato kebenaran yang tidak dapat diubah dan tidak dapat ditukar. Disebut juga kato yang hak yang harus dilaksanakan oleh ninik mamak dan pemimpin. 
Kato ini pulalah yang harus ditegakkan dan dituruti.

2. Kato Bakilah 
Adalah kato-kato di dalam adat yang tidak dapat dijadikan pedoman dan pegangan, seperti : 

Mangambiak contoh 
Ateh kebenaran orang lain 
Sagalo kato-kato urang 
Napi kasadonyo 
Nan batua dirinyo sajo. 

Artinya : 
Perkataan seseorang yang hanya kata dia saja yang benar, dan kata-kata ini diambil dari kata-kata orang lain, yaitu orang yang tidak dapat katanya dibantah, karena kebodohannya. 

3. Kato Bahelah

Menghelah seorang lain atas jalan kebenaran. 

barih luruih alua tarantang 
Sakato kito mangunjuangi bananyo. 
Nak bulan ka tabik 
Pahamnyo bak api dalam sakam 
Di lahia indak mangasan
Lah anguih sajo mako tahu. 

Artinya : 
Kata yang selalu dihelah karena ingin lari dari kebenaran atau orang yang mengatakan dialah yang benar, orang lain tidak benar.

Rundingan
ada tiga macam :
1. Rundingan basimanih
2. Rundingan basiginyang 
3. Rundingan basiransang 

1. Rundingan Basimanih 
Ialah : 
Rundingan nan liok-liok lambai 
Rundingan nan lamak-lamak manih 
Lamak bak santan jo tangguli 
Sakali runding disabuik 
takana juo salamonyo 

Artinya :
Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang baik dan manis, menarik hati orang sehingga mudah untuk membawa kepada suatu pengertian dan kebenaran. 

2. Rundingan Basiginyang 
Ialah : 
Rundingan nan tagang-tagang kandua 
Rundingan nan tinggi-tinggi randah 
Bak mahelo tali jalo 
Agak tangan di kanduri 
Diam di kato nan sadang elok 

Artinya :
Perkataan dalam pergaulan sehari-hari yang selalu bisa menaklukkan orang yang menimpang dari jalan yang benar. Pembicaraan ini tidak menghendaki tindakan yang keras, hanya cukup untuk menundukkan seseorang dengan perkataan yang baik dan lunak lembut. 

3. Rundingan Basiransang 
Ialah : 
Banyak andai jo kucindan 
Sarato galuik jo galusang 
Ka lalu raso ka tasabuik 
Ka suruik jalan tataruang 
Ditampuah juo kasudahannyo.

Artinya : 
Pembicaraan yang ragu dan tidak tegas dalam suatu persoalan. 

Sifat Kato jo rundingan tigo macamnyo : 
1. Tipuan Aceh
2. Gurindam Barus 
3. Tangguak Malayu 

1. Tipuan Aceh

Ditipu jo muluik manih 
Dikabek jo aka budi
Dililik jo baso baiak 
Muluik manih talempong kato 
Baso baiak gulo di bibia 
Budi haluih bak lauik dalam 
Tampek bamain aka budi 

2. Gurindam Barus 

Dipahaluih andai rundingan 
Dipabanyak ragam kecek 
Dipaeloki tungkuih garam 
Dipagadang tungkuih rabuak 
Padi dikabek jo daunnyo 
Manusia di kabek jo akanyo 
Sarato di helo jo budinyo 

3. Tangguak Malayu 

Tak kaik tupang manganai 
Tak siriah pinang mamalan 
Tak tajak tajuak tajarang 
Tak pasin tangguang tibo 
Tak laju dandang di aia 
Di gurun ditajakkan juo 
Umpamo mancakau buruang 
Kok lari ka ateh kayu 
Di temak jo damak 
Kok lari ka aia diserakkan jalo 
Kok lari ka dalam tanah 
Di kali jo Tambilang 
Kok ka awang-awang 
Dipasuang jo asok 
Lamo lambek jatuah juo kasudahannyo 

Sifat kato dan rundingan yang dimaksud di dalam adat ialah : seorang penghulu atau pemimpin dalam masyarakat selalu berusaha untuk membawa orang kepada jalan kebenaran. Tetapi hendaklah dilakukan kebijaksanaan dengan kata-kata yang baik, lunak, lembut karena kata yang lunak lembut itu merupakan kunci bagi hati manusia, dan sangat perlu. 
Metode seperti ini bagi seorang penghulu atau pemimpin untuk membawa orang kepada kebenaran, kalau sekiranya orang ini bersikeras kepala tidak patuh, dan tidak mau menerima suatu kebenaran, kalau menurut pendapatnya tidak diterima oleh orang lain, seperti kata pepatah : 

Bungkuak sauah tak takadang 
Kareh hiduang sangiek kaluan 
Nan bak umpamo tukang rabab 
Nan balaku bak katonyo surang 
Nan bana bananyo sorang 
Nan di urang bukan kasadonyo. 

Jangan hendaknya terjadi di dalam pemimpin kita untuk membawa orang kepada suatu kebenaran dengan jalan kekerasan, seperti : 

Kuek katam karano tumpu 
Kuek sapik karano takan 
Tetapi,
Palu-palu ula dalam baniah 
Baniah tak leso 
Tanah tak lambang 
Panokok tak patah 
Tapi nan ula mati juo

Begitupun sifat kato dan rundingan ini berguna sekali dalam pergaulan sehari-hari karena seseorang penghulu atau pemimpin akan menjadi contoh dan tauladan bagi anak kemenakan dan orang banyak. Pepatah mengatakan : 

Muluik tataruang ameh padahannyo 
Kaki tataruang inai padahannyo 
Mulutmu harimau-mu 
Itu yang menjadi musuh padamu 

Murah kato takatokan 
Sulik kato jo timbangan 
Anjalai pamaga jo timbangan 
Tumbuah sarumpun jo lagundi 
Kok pandai bakato-kato 
Bak santan jo tangguli 
Kok tak pandai mangaluakan kato-kato 
Bak alu pancukia duri. 



sumber:Buletin Sungai Puar 16 Agustus 1986

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Kato Dalam Adat Minangkabau"

Post a Comment